Acasă Istorie Istoria Comunei Ce a insemnat Regimentul 93 Aviaţie de la Giarmata.

Ce a insemnat Regimentul 93 Aviaţie de la Giarmata.

874
0
DISTRIBUIȚI

Primele 12 avioane MIG-21 din Romania au ajuns in tara in 1962. Aeronavele aduse de piloti sovietici au intrat in dotarea Regimentului 93 Aviatie de la Giarmata. Regimentului 93 Aviatie de la Giarmata, a luat fiinta in anul 1953, dupa ce o intreaga unitate de la Ianca (judetul Braila) a fost mutata langa Giarmata.

Regimentul avea in dotare avioane PO-2, IAK-11 si IAK-17.   “Avioanele unitatii si intreg materialul volant al celor trei unitati sunt dezmembrate si impachetate in lazi, imbarcate in 60 de vagoane de cale ferata si, intr-un parcurs de transport special, ajung la aerodromul de destinatie a doua zi dimineata. In tren au fost imbarcat si personalul tehnic si de deservire impreuna cu tot cazarmamentul acestora.

Personalul navigant si personalul din comanda diviziei au fost transportati la Giarmata cu avioane de transport”,    La sosirea aviatorilor, Aerodromul Giarmata avea o infrastructura precara, formata dintr-o cladire de caramida unde a fost instalata comanda diviziei, si mai multe baraci abandonate, de pe timpul razboiului. Pilotii regimentului au fost mutat in comuna Giarmata, la familiile germane care formau atunci majoritatea locuitorilor, iar personalul diviziei in Timisoara.

“Intre localitatea Giarmata si aerodrom exista un drum de legatura peste camp, pe un drum de pamant care devenea impracticabil pe timp ploios; in astfel de cazuri, singura legatura cu unitatea se facea prin Dumbravita – Timisoara – Ghiroda- Aerodrom, cale de mai bine de 25 kilometri. In vara si toamna anului 1953 principalele activitati ale unitatilor dislocate pe aerodrom au fost: instalarea pe aerodrom a echipamentelor tehnice si a mijloacelor de deservire, organizarea locurilor de dispunere a avioanelor, remontarea si disponibilizarea avioanelor si organizarea locurilor de dispunere a subunitatilor.

Datorita faptului ca toamna a debutat cu ploi abundente cat si ca urmare a greutatilor ivite in amenajarea de aerodrom, activitatea de zbor cu avioanele IAK-23 s-a putut relua abia in primavara anului 1954. La momentul mutarii pe aerodromul Giarmata unitatea avea personal complet”,Primele supersonice MIG 21 din Romania   Dotarea tehnica a unitatii era formata din avioane IAK-11, IAK-17 si IAK -23. Incepand cu anul 1955 intra in dotarea unitatii avioanele MIG-15 si MIG 15 Bis. Pana in anul 1958 intreg personalul unitatii, piloti si tehnicieni ajunga sa lucreze pe avionul MIG-15 si variantele acestuia.   In 1959 se schimba denumirea regimentului, acesta devenind “Regimentul 93 Aviatie Vanatoare”.

Din anul 1962 intra in dotarea unitatii avioanele de interceptare supersonice de tip MIG-21, incepand cu varianta “F-13” si pana la varianta “MF”. Acestea au fost aduse de pilotii sovietici la Deveselu (judetul Olt), unde stationa Regimentul 91 Aviatie Vanatoare. Noile supersonice MIG-21 F-13 au fost mutate la Giarmata, in dotarea Regimentului 93 Aviatie Vanatoare.   Pentru completarea efectivelor escadrilelor, sunt selectionati si mutati la Timisoara, piloti din unitatile de la Craiova si Deveselu.

Unitatea de la Giarmata a fost desfintara in 2003, cand avioanele MIG 23 si UB au fost lasate definitv la sol, napadite de buruieni. Apoi, marea lor majoritate au fost taiate si au fost duse la fier vechi. In 2013, au mai fost patru avioane MIG-21, trei MIG-23 si un IAR 99. In vara acelui an, a fost adus la unitate un tocator special cu care s-au ciopartit avioanele, dupa ce initial au fost scose de pe ele tot ce mai era echipament tehnic. Acestea au fost duse la Bucuresti cu un avion Hercules.

Astazi, nu mai ramas niciun MIG-21, ci doar un MIG-23, cu indicativul 222, plus un IAR 93, fabricat la Craiova.    In locul de unde altadata isi luau zborul MIG-urile, Fortele Aeriene Romana mai pastreaza doar Escadrila 712 Giarmata pentru elicoptere. Aici se afla elicopterele IAR -330 Puma.

This site is using SEO Baclinks plugin created by InfoMotru.ro and Locco.Ro

LĂSAȚI UN MESAJ